27 april, 2010

Mijn buurt

Dit is waar ik woon. Dit zijn de straten die ik elke dag oversteek. Dit winkels die ik dagelijks bezoek. Dit is mijn buurt.

(Ja, sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, maar ik ben nou eenmaal geen fotografe)

1) Hier woon ik. Zoals jullie al konden zien in dit filmpje, zit de voordeur aan de straatkant. Dan volgt er een lange gang ('pasillo' op z'n spaans) met aan beide kanten allemaal huizen en appartementen. Aan het eind van het pasillo is ons appartement. Vrijwel in het midden van het blok huizen.

2) Hier staat een klein krantenkiosk. Van 8 tot 13 uur is hij open, de rest van de dag is hij gesloten. Maar hier koop ik dus elke dag (nouja, bíjna elke dag) de krant.

3) De slager op de hoek is geboren in Sicilië , maar woont sinds hij twee jaar is in Argentinië. Hij voelt zich meer Siciliaans dan Argentijns. Tenminste, dat is wat hij mij elke keer dat ik langskom vertelt.

4) De groente bij de groenteman is vééééééél goedkoper dan in de supermarkt. Bovendien is het heel fijn om daar naar binnen te stappen. Al die geuren van de verse groente en fruit... Heerlijk. Als je in Argentinie naar de groenteman gaat, zeg je tegen een medewerker wat je wilt en hoeveel. DOE NOOIT ZELF DE GROENTE IN EEN ZAK. Die fout heb ik ooit al eens gemaakt. Wacht keurig op je beurt en laat de medewerker het werk voor je doen.

5) Hier pak ik altijd de bus! De bus naar het centrum, naar school, naar alle uitgaansgelegenheden.

6) De bakker! Er is niets fijner dan 's ochtends met Mooi een blokje om te lopen en dan vers gebakken medialunas (soort croissanten) de kopen bij de bakker. Ook 's middags (rond 17 uur) is het de gewoonte om medialunas of andere zoete broodjes te eten.

7) Hier staat een internetcafé/kiosk. Maar alles wat zij verkopen is enorm duur. In vrijwel alle kiosken kost een liter cola 6 pesos, bij hen 7 (voorbeeld). Het broertje van Sancho vertelde me ooit dat ze zelfs buskaarten voor 50 cent meer verkopen. Naar deze kiosk gaan wij dus nooit.

8) Hier stap ik altijd uit de bus :p.

9) De Carrefour, dé megasupermartk in mijn buurt. Gelukkig zittie lekker dichtbij. Hier verkopen ze voedsel en drinken maar ook eindeloos kleren, boeken, cd's, schoenen, meubels, planten... vanalles.

10) Hier is vorig jaar (toen ik nog in Nederland was) een zwangere vrouw vermoord... op de stoep.

11) Mijn kapper en daarnaast een klein kioskje waar ik bijna altijd mijn buskaarten koop.

12) Kiosk die geen buskaarten verkoopt, maar wel cola en basislevensmiddelen. Met een lage prijs, dus hier ga ik heel vaak heen. Afgelopen jaar is er drie keer ingebroken in deze kiosk! Dus nu hebben ze altijd een hek/rolluik naar beneden en bedienen ze je door het raam heen.

5 opmerkingen:

  1. Hey Wil,

    Wat grappig dat je daar echt nog een slager, bakker en groenteman hebt. Kan je ook aanwijzen waar je ongeveer zit in de stad Rosario? Daar ben ik ook wel benieuwd naar, Rosario. Nou, heel erg veel liefs. We missen je!

    Xjes,
    Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Wil, ik zie het zo voor me, hoe je 's ochtends je rondje loopt met krantje croissantje.
    Liefs, Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Wil,

    Nu pas dat ik het voor de 2e keer lees, zie ik dat er links zijn met fotoos. Ik kan me nu beter voorstellen hoe je woont en hoe het eruit ziet. Heel leuk, ook met die teksten door de fotoos heen

    Liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nieuwe poll Wil!
    xje renate

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willemijn,
    Bij toeval ben ik terecht gekomen op je blog en vind het heel leuk en herkenbaar om je stukjes te lezen. Knap van je dat je daar een eigen leven op aan het bouwen bent!
    Ik heb zelf ook een Argentijnse vriend in Rosario en ben sinds kort weer terug in Nederland na 8 maanden daar geweest te zijn.
    Ook ik ben van plan om me in Rosario te vestigen. Aangezien jij de ervaring expert bent vroeg ik me af hoe jij je verhuizing en visa hebt aangepakt. Zover ik nu kan zien moet ik toch weer een retour ticket boeken. En heb jij je spullen vanuit NL verscheept?
    In ieder geval wens ik je nog veel plezier en geluk toe in Rosario!
    Groetjes Jelske.

    BeantwoordenVerwijderen