30 maart, 2011

Nooit weer

De regering van Isabella Perón kwam 35 jaar geleden ten val. Het leger, onder leiding van Videla, greep toen de macht. De democratie zou pas 6 jaar later, in 1982, terugkeren in het land.

24 maart is de precieze datum van de val van de weduwe van Juan Perón (ja, die van Evita). Dus elk jaar op deze datum staan de Argentijnen weer stil bij de duistere periode uit de geschiedenis van hun vaderland.

In Rosario kwamen afgelopen donderdag meer dan 30 duizend mensen bijeen op het plein San Martín. Van daaruit liepen ze in een lange stoet naar het Monument van de Vlag, waar om 19 uur een soort van herdenkingsdienst plaatsvond.

Voor mijn opleiding moest ik dit evenement verslaan, dus met mijn mp3-speler met geluidsrecorder liep ik tussen de dwaze moeders, protesterende studenten, politici en andere geinteresseerden die op de menigte afkwamen. Ik kwam die avond overdonderd thuis. Veel nieuws kon ik niet uit mijn interviewtjes halen, maar wat een verhalen heb ik te horen gekregen!

Een man en een vrouw die tijdens de dictatuur nooit hebben gepiept om zo hun kinderen te beschermen, een 59-jarige vrouw die juist nooit haar mond heeft gehouden en daarom van geluk mag spreken dat ze nog leeft, een rechtestudente wiens oom nog altijd vermist wordt en een dwaze moeder wiens zoon in de Atlantische Oceaan is gegooid.

Hieronder heb ik een gedeelte van mijn interviews in een filmpje gezet (met Nederlandse ondertiteling). Je hoort de dwaze moeder en de overlevende.


3 opmerkingen:

  1. Willemijn Hoogveld vanuit Rosario, Argentinie.
    Ik zie het voor me hoor :-)
    Willie, je hebt talent!
    xx Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit maakt ook op mij grote indruk. Die stem, tekst, donkerte, horror en droom ...

    Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Indrukwekkend!!
    xje Jules

    BeantwoordenVerwijderen