27 oktober, 2010

Néstor



Oud president van Argentinië Néstor Kirchner is vanmorgen overleden aan een hartaanval. Hij had al een tijdje last van hartproblemen en had al verscheidene aanvallen overleefd. Maar vandaag, woensdag 27 oktober 2010, is hij gestorven.

Argentinië verkeerde in 2001 in een crisis; de economie was he-le-maal ingezakt, in één week hebben ze vijf verschillende presidenten gehad. Néstor was de eerste die na die tijd eindelijk weer zijn hele termijn uitzat. Van 2003 tot 2007 was hij president van het land, waarna hij het stokje overgaf aan Cristina Fernández de Kirchner, zijn vrouw.

Het hele land is vandaag aan het rouwen. Alle vlaggen hangen halfstok. Hugo Chávez, de president van Venezuela heeft het eerste vliegtuig naar Buenos Aires gepakt. Evenals Rafael Correa, de president van Ecuador. En er zullen nog wel meer reacties komen van buurlanden.

Cristina's twitter kon ik nog niet laden, het zal wel teveel bezoekers hebben. Maar volgens mij heeft zij nog geen reactie gegeven. Ik weet niet hoe dit verder zou gaan. Zou CFK doorgaan als presidente? Ik schat van wel. Maar ik hou jullie hier op de hoogte!

6 opmerkingen:

  1. Ik heb ook veel mensen zien feesten! Op menselijk gebied is het triest, voor het land niet echt. Kirchner was de corruptie zelve.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed punt, maar zolang je het niet echt aan kan tonen is het moeilijk om dat soort statements te publiceren. Vind je niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar het is vrij eenvoudig aan te tonen. Zelfs officiële instanties hebben dergelijke cijfers gepubliceerd. Daarnaast een heel aantal ngo´s. Een grote boevenbende.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat dat betreft begrijp ik dit land gewoon nog niet, denk ik. Als het inderdaad aan te tonen is, waarom heeft de rechter hem dan vrijgesproken? Ik kan gewoon niet geloven dat er zoveel corruptie gaande is. Ik geloof het gewoon niet.

    En wat die feestende mensen betreft: dat is echt ziek. Dat er feest is na de dood van een Saddam Hussein is te begrijpen. Maar het vieren van de dood van een ex-president die hoogstwaarschijnlijk corrupt was is gewoon hartstikke respectloos. Moet je niet doen.
    Zijn overlijden betekent ook niet dat er opeens een einde komt aan de corruptie!

    Waar heb je die feestvierende mensen eigenlijk gezien? Ik heb daar niks van meegekregen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een commotie en wat een emotie....
    Sterkte Wil!
    xx Annnn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik las het in de NRC!!
    Arme Cristina..

    Xje Floor

    BeantwoordenVerwijderen