07 december, 2010

Zomervakantie!

Terwijl de Sint alweer op weg is naar Madrid en in Nederland de eerste sneeuw is gevallen, heb ik sinds gisteravond zomervakantie! Ik moet nog 3 keer naar school om cijfers op te halen, maar ik heb geen tentamens meer!



Rapport
Op het begin van het schooljaar moest ik een pasfoto van mezelf inleveren bij de administratie van TEA. Een maandje later kreeg ik mijn "libreta" uitgedeeld. Een vierkant, papieren boekje met op de eerste pagina wat persoonlijke gegevens gevolgd door 8 pagina's met ruimte voor de leraren om mijn cijfers erin te zetten.

Want zo doen we dat hier. We hebben een reeks tentamens eind juni, en halverwege november weer. En dan van eind november tot vlak voor Kerst hebben we de eindexamens. Het cijfer dat in je rapport komt te staan is het gemiddelde van je tentamens en het eindexamen. De cijfers in mijn school gaan van 1 tot 5. Een '1' is een onvoldoende, een '2' is een zes, zeg maar.

Eindexamens
Ik heb acht vakken. Ik had voor het tentamen Economie in juni een onvoldoende gehaald. En in de herkansing deed ik het niet veel beter. Dus economie moet ik volgend jaar opnieuw volgen.

2 vakken (Redactie en Gedachten) heb ik heel goed gedaan. Ik heb voor de tentamens steeds ruim voldoendes gehaald en alle werkstukken en projecten op tijd en goed ingeleverd. Deze twee vakken heb ik gepromoveerd. Ik heb ze al gehaald zonder eindexamen te doen. En in de 5 andere vakken ben ik een gewone leerling, daar moest ik dus eindexamen in doen.

- Journalistiek & Communicatie
In dit vak hebben we het hele jaar door tallerlei teksten over journalistiek moeten lezen. Voor het eindexamen moesten we één van die teksten uitkiezen en daar een mondelinge presentatie over houden. Ik had gekozen voor de tekst van Jesús Martín Barberos, over hoe de Receptor (de ontvanger - het publiek) zich transformeert tot een Productor (de producer van het nieuws). Ik had zijn theorie goed begrepen want ik kreeg er een 5 voor! Eindcijfer: 4.

- Nationale Politiek
Hier moest ik ook een van de vele thema's voorbereiden die we het afgelopen jaar hebben bestudeerd. Ik koos voor het thema: macht. Er zijn namelijk heel veel soorten macht en heel veel theorieën hierover. Ook dit tentamen was mondeling. Ik had door de zenuwen een aantal rijtjes door elkaar gehaald, maar het was goed genoeg. Een 2. Eindcijfer: 2.

- Technieken van de Informatie
Ook dit eindexamen was mondeling. De thema's waar we over moesten praten waren: Publieke Opinie, Agenda Setting, Zwijgspiraal, Ethiek, Nieuwe mediawet in Argentinië, Internet Journalistiek en Web 2.0. Het was helemaal niet zo'n moeilijk examen, want als je de thema's een beetje begreep kon je er best omheen praten. Maar ik dus blijkbaar niet. Ik vond mijn mondeling eigenlijk helemaal niet zo slecht gaan. Ik kon het nodige over alle theorieën zeggen, maar wist een paar details niet. 1. Eindcijfer: 1. Herkansing in maart. La concha de la lora.

- Rechten
Eigenlijk is Economie het moeilijkste vak in TEA. Het bevat de meeste lesstof en de lerares is de strengste. Maar Rechten komt daar vlak na. Hoewel ik het een heel interessant vak vind en het altijd relatief 'leuk' vond om te leren, had ik het eerste tentamen in juni pas in de herkansing gehaald, en voor het tweede tentamen slechts een tweetje gekregen. Het eindexamen was mondeling, en we moesten alle stof van het afgelopen jaar uit het hoofd leren. Zenuwachtig dat ik was! Ik had heel veel gestudeerd en wist het allemaal wel, alleen was ik bang te struikelen over al die juridische termen in het spaans. En dat was wat er gebeurde tijdens mijn mondeling. Twee of drie keer struikelde ik over een woord en een keertje kwam ik er niet op! Maar de inhoud was goed en de lerares kon zien dat ik "veel gestudeerd" had. Een 2. Eindcijfer: 2.

- Integratie
Dit vak is heel praktisch. Het gaat onder andere over het maken van nieuwsberichten. Ik moest thuis een artikel van 50 zinnen schrijven over een persconferentie die we met school een keer bezocht hadden. Ik krijg hier vrijdag de uitslag van. Dan update ik dit bericht dus. Ik sta gemiddeld een 3 voor Integratie, maar als ik een 1 haal voor het artikel wordt dat een 1 als eindcijfer. Laten we hopen dat ik het goed heb gedaan!

Vrijdag moet ik dus naar school om mijn cijfer van Integratie op te halen. Diezelfde dag moet ik ook mijn lerares Redactie opzoeken zodat ze mijn eindcijfer in mijn rapport kan zetten. En dinsdag moet ik mijn leraar Gedachten opzoeken zodat hij mij mijn eindcijfer geeft. Het is dus nog niet officieel, maar eigenlijk heb ik nu gewoon dus VAKANTIE! :D

2 opmerkingen: