29 mei, 2010

Degraderen in Rosario

De Rosarijnse voetbalclub Rosario Central (RC) verloor afgelopen zondag de laatste nacompetitiewedstrijd tegen All Boys uit Buenos Aires. Met gelijkspel bleven ze nog in de eerste divisie, maar ze gingen lelijk onderuit (0-3) en komend seizoen spelen ze dus in de tweede (B) divisie. Pijnlijk, want RC is toch best een grote en bekende club in Argentinië. Maar vooral omdat hun aartsrivaal Newell´s Old Boys wel nog in de eerste divisie blijft.

Rellen & vandalisme
Na afloop van de wedstrijd afgelopen zondag onstonden er rellen in het stadion. Niet zozeer tegen de supporters van All Boys, maar vooral tegen de politie en de leiding van de voetbalclub. Het hele stadion werd vernield. Een politieagente vertelde me dat de supporters op een gegeven moment met spullen uit de fitnessruimte begonnen te gooien (waaronder die schijfjes om op te tillen - ik weet even niet hoe ze heten). Verder werden huizen in de buurt van het stadion vernield (ruiten ingegooid) en werd er op verschillende plekken in de stad schade aangericht.

Zonder leiding
De directeur van RC is vrijwel meteen opgestapt. En nu zijn er geruchten dat hij zich in het buitenland schuil houdt, bang voor wat de agressiefste hooligans hem kunnen aandoen. 4 Juli zijn er verkiezingen in de club. Dus actievelingen zijn alweer druk bezig met campaignes houden, debateren op televisie, etc. De coach van Central is nog niet opgestapt. "Ik wil geen overhaaste beslissingen maken nu", verklaarde hij gisteren. Hij wacht dus rustig tot het besluit van het nieuwe bestuur dat aankomende juli wordt gekozen.

Meer vandalisme
Donderdag organiseerden de supporters van Rosario Central een bijeenkomst. Ze zouden in het Monument van de Vlag beginnen en zo door het centrum lopen, onder andere om te laten zien dat ze trouw zijn aan hun team en dat ze hun club niet in de steek laten nu ze in de tweede divisie zitten. Maar dat liep al snel uit in chaos. Verschillende plaatsen in de stad werden vernield (het Monument, de Rechtbank, huizen, restaurants). Ze liepen langzaam richting het stadion van Newell´s Old Boys (wiens hooligans er al stonden te wachten) maar voordat de hooligans van beide teams in contact met elkaar konden komen was de politie (gelukkig) al tussen beiden.

Maar dit alles is niks vergeleken met het volgende: Een jongen uit Rosario heeft afgelopen week zelfmoord gepleegd. In zijn afscheidsbrief stond dat hij dat heeft gedaan vanwege de degradatie van zijn geliefde voetbalclub.

Gepest on-line
Nog voordat de wedstrijd tegen All Boys was afgelopen, was de Wikipedia-pagina van Rosario Central al aangepast. Er stond "Rosario Bentral" (met de B, verwijzend naar de tweede "B" divisie). Verder zijn er afgelopen week op Facebook honderden groepen aangemaakt. Ik noem er een paar:

Van de kant van Newell´s:
- Ik ben ook supporter van het enige Rosarijnse team dat in de eerste divisie speelt!
- Voor welk team ben jij? Voor Rosario Central. En uit de eerste divisie?
- Ik zag ook hoe Rosario Central degradeerde in 2010.
- Ik ben gelukkig. Ik ben triest. Ik ben kwaad. Ik ben er niet (ik ben naar de tweede divisie).

Van de kant van Central:
- Ik ga misschien naar de tweede divisie, maar "jij" gaat niet naar het WK! (omdat een speler van N.O.B. -Insaurralde- misschien door Maradona zou worden gekozen voor het nationale elftal).
- Mijn liefde kent geen categoriën. In de eerste of tweede divisie: ik hou van Central!
- Maakt niet uit wat er gebeurt... ik zal altijd van je blijven houden... Mijn allerliefste Central.
- "Zij" vieren onze degradatie omdat ze zelf geen kampioenschap kunnen vieren!

2 opmerkingen:

  1. Wow Wil, wat een heftige berichten zeg...
    xx Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (Joepie! Weer een blog van Wil!)
    Jeetje zeg! Wat ernstig allemaal! Gelukkig zijn de hooligans van beiden teams niet gaan vechten!
    kusje, Renaat

    BeantwoordenVerwijderen